آراز نیوز
خانه / ایران / قطع اینترنت میتواند خشم نسل زد را به خیابان بکشاند
ایران

قطع اینترنت میتواند خشم نسل زد را به خیابان بکشاند

قطع اینترنت میتواند خشم نسل زد را به خیابان بکشاند

یک استاد دانشگاه و روانشناس اجتماعی هشدار داد ادامه قطع اینترنت و سیاست «اینترنت طبقاتی» در ایران می‌تواند به افزایش خشم، افسردگی و اعتراض‌های اجتماعی در میان نسل جوان منجر شود.

به گزارش آراز نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا شریفی یزدی گفت نسل‌های جدید، به‌ویژه متولدین دهه هشتاد و نود، با اینترنت و فضای دیجیتال رشد کرده‌اند و قطع دسترسی به آن برای آنان مانند «قطع شاهرگ حیاتی» است.

او تأکید کرد قطع اینترنت در میان نسل زد ابتدا احساس ناامنی، اضطراب و سرخوردگی ایجاد می‌کند و سپس این فشارها می‌تواند به خشم اجتماعی، اعتیاد، افسردگی یا اعتراض‌های خیابانی تبدیل شود.

این جامعه‌شناس همچنین سیاست‌های امنیتی جمهوری اسلامی درباره اینترنت را ناکارآمد دانست و گفت حوادث اخیر نشان داده قطع اینترنت مانع عملیات‌های امنیتی و نفوذی نشده است.

شریفی یزدی در پایان خواستار پایان دادن به «اینترنت طبقاتی» شد و هشدار داد ادامه محدودیت‌های دیجیتال می‌تواند شکاف میان حکومت و نسل جوان را عمیق‌تر کند.

جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر با قطع گسترده اینترنت، محدودسازی شبکه‌های ارتباطی و ارائه اینترنت ویژه به نهادهای حکومتی و برخی گروه‌های خاص، با موج گسترده‌ای از انتقادهای داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است.