ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد نیروهای این کشور بامداد یکشنبه به زیرساختهای نظامی ایران حمله کردند. این حمله در پاسخ به ادامه تجاوزهای ایران به کشتیرانی تجاری انجام شد.
بر اساس بیانیه سنتکام، پس از حملات روز شنبه آمریکا در واکنش به حمله ایران به کشتی M/V Ever Lovely، به ایران فرصت داده شد به توافق آتشبس پایبند بماند. اما نیروهای ایرانی صبح یکشنبه ساعت ۴:۳۰ به وقت شرق آمریکا با شلیک یک پهپاد انتحاری، نفتکش M/T Kiku را هدف قرار دادند.
سنتکام افزود این نفتکش با پرچم پاناما و حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام، در حال عبور از نزدیکی تنگه هرمز بود.
بر اساس این بیانیه، هواپیماهای نظامی آمریکا زیرساختهای نظارت نظامی، سامانههای ارتباطی، مواضع پدافند هوایی، انبارهای پهپاد و توان مینگذاری ایران را هدف قرار دادند.
سنتکام تأکید کرد عبور کشتیهای تجاری از تنگه هرمز همچنان ادامه دارد و نیروهای آمریکایی در حالت آمادهباش کامل قرار دارند.